ア字  真言密教の瞑想法  A character: Mantra esoteric meditation method

真言密教の瞑想

宇宙の大生命と一体となる「密教の一宇禅」などともいわれ、前に述べた摩詞止観の瞑想にマンダラ(図画) という目標をあたえたものと思えばよい。(だから、前述の小止観の作法につづいて、この阿字観をやればよいのである)  喜言密教ではアという文字に神秘的な力があるとしている。どうしてかという論議がいろいろなされているが、ここでは略す。  弘法大師空海の師、恵果アジャリは、わが心に月輪を観ず月輪の上に阿字を額ず阿字変じて如意宝珠となる宝珠驀法界に遍満して叫に阿字を誦す  と述べている

要するにこれを瞑想化したものである。  満月輪は清らかに澄みきって、清涼寂静の感をわれわれにいだかしめる。  この清涼寂静の満月輪に、神秘不可思議の力を有する飛宇と、仏法のさとりをあらわす殷ぞとをあわせ、これとわが心をひとつに合致せしめて、わが心を清涼寂静ならしめ、飛宇の不可思議なる力と仏法のとりとI体になろうとするわけである。

マンダラを用いる阿字観の行法

 月輪の相は一尺一寸二分(約三六・九センチ)にえがいて、月輪の中に蓮花をえがき、その上に驀宇を書いて本尊とする。  座った座から驀字の中ほどまで、一尺六寸(約五二・八センチ)ばかりのところに本尊をかける。本尊と行者との間隔は、八寸(約二六・四センチ)から四尺(約一言一センチ)までの間なら行者の自由にしてよい。

 座にはふとんを敷いて、その上に半珈鉄座で座る。于には法界定印をむすぶ。 座ったら、からだを前後左右へ二、三遍ゆるがしてみて、心にとどこおることのないようにして、耳と肩とひとしく、鼻とヘソとひとしくして、両方の瞳で鼻柱を守るようにする。


 鼻柱を守るようにするとは、視線が鼻端の上部を通じて本尊(月輪イの中心にそそがれるようにすることである。舌を上の顎につければ、息もおのずから静かになる。腰はそらず、伏せず、まっすぐに座して、脈道(血液の循環)をよくするようにする。

Mantra Esoteric Meditation







It is also said to be "Esoteric Buddhism Ichiu Zen" that is integrated with the great life of the universe.

You can think of it as having given the goal. (That's why you should do this Ajikan following the above-mentioned Kotokan's method.)

In Kigon Esoteric Buddhism, the letter A has a mysterious power. There are various debates about why, but I will omit them here.

Kobo Daishi Kukai's master, Megumi Ajari, does not see the moon ring in my heart, does not forehead the A character on the moon ring, changes the A character to become a cintamani, and recites the A character in a scream.

It has said.




In short, this is a meditation.

The full moon ring is clear and clear, giving us a feeling of coolness and tranquility.

This full moon ring of coolness and tranquility is combined with Hiu, who has a mysterious and mysterious power, and Yinzo, who represents the satori of Buddhism. It is trying to become the I body with the mysterious power of the Buddhist law.



Therefore, as the goal of meditation (honzon), we use a drawing with a full moon ring with Hiu and lotus flowers.



Let's try it based on the method book.
Mandala-based Ajikan practice

 

だれでもできる阿字観瞑想のやりかた

〈呼吸法〉  阿字観実習中に、三通りの呼吸法があるとされる。  ―、息の出入するごとに、驀を感じる方法  2、出る息ごとに、驀をとなえる方法  3、出る息にアをとなえ、入る息に、ウンをとなえる阿吽合観の方法である。  いずれでもよいが、2の方法がよいように思う。ただし、ア、ととなえるといっても、それは声に出してアをとなえるわけではない。心の中で静かにアの音をとなえるのである。 〈 広観と斂観  この瞑想のいちばんの眼目(急所)は、この。広観”と。斂観”である。  本尊を観じて行者と一体になった驀宇・蓮花・月輪をだんだん拡大して、ついには三千大千世界、この大宇宙いっぱいにひろげる観想を広観といい、その大宇宙いっぱいにひろがった本尊を、もとの一肘量の大きさに約める観想を斂観という。。斂”とは、ちぢめて小さくするという意味である。  真言密教のアジャリは、この広観の観想を、本尊のみが宇宙大にひろがっていき、修行者はそれを見ているようなかたちとして解説される。たとえば、行者の眼の前にある阿字観の本尊を、眼をつぶっても、瞼の裏、ないしは胸中にはっきりと見え得るほどに、本尊と不二I体となって観想するのが阿字観 法のありかたであるが、今度はそのように行者と不二I体となった本尊を、だんだんと拡大していき、虚空一杯にひろげて了ったら、その極限はどうなるの であろうか。結局は、それは無限大のものとなってしまい、眼識、意識等の対象としての条件をなくして了うのである。  字としてのアの形や、円形としての月輪が見える間は、まだそれは無限大となっていないのである。無限大のものとなるがためには、行者の上方にも、下 方にも、前にも後にも、左右の両横にも、斜前や斜後にも、斜上や斜下にも、すべての方向に本尊がひろがっていかねばならず、人間がその眼識や意識で物 事を認識(にんしき}するためには、そのような十方世界へのひろがりの真只中にあっては、けっしてそれを一定の形として受け取り得なくなるのである。  人間は自分の後方の文字は読めず、頭上の形は視線を向けねば見えず、まして上下前後左右一挙に物を認識することは不可能である。そこで阿字観の本尊 を無限大にひろげていくことは、阿字観の本尊と行者が不二I体となったまま、ア、蓮、月の形を越えた精神統一の無的境地へと突入するための于段であ ろうと思う。

 

だれでもできる阿字観瞑想のやりかた

 

<Breathing method>

It is said that there are three ways of breathing during the Ajikan training.




-How to feel the sickness every time you breathe in and out

2. How to make a sword for each breath

3. It is a method of Aun-kaikan, in which the breath that comes out is a and the breath that is in is un.

Either method is fine, but I think method 2 is better. However, even if you say "A", it does not mean that you can say "A" aloud. You can quietly hear the sound of A in your heart.

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Wide view and view




The most important point (key point) of this meditation is this. It is "wide view" and "view view".

The idea of ​​expanding the elbows, lotus flowers, and moon rings that are united with the idols by observing the principal image, and finally expanding to the 3,000-thousand-thousand world, this cosmos is called a broad view, and it spreads to the cosmos. The idea of ​​reducing the principal image to the size of the original elbow is called the universe. .. "斂" means to make it smaller.

Ajari of Shingon Esoteric Buddhism is explained as if only the principal image spreads to the universe and the practitioner sees it. For example, the principal image of Ajikan in front of the eyes of the performer can be clearly seen in the back of the eyelids or in the chest even if the eyes are closed.

It is the way of the law, but this time, if the principal image that became a Fuji I body with the performer is gradually expanded and expanded to the full emptiness, what will happen to the limit?

Is it? In the end, it becomes infinite, and it ends up without the conditions for objects such as insight and consciousness.

While you can see the shape of A as a character and the moon ring as a circle, it is not yet infinite. In order to be infinite, above and below the performer

The principal image must be spread in all directions, including the front, the back, the left and right sides, the front and the back, the top and the bottom, and human beings have the consciousness. Things with consciousness

In order to recognize a thing, in the midst of such an expansion into the ten-sided world, it can never be received as a certain form.

Humans cannot read the letters behind them, and cannot see the shape above them unless they look at them, much less it is impossible to recognize objects at once up, down, front, back, left and right. Therefore, the principal image of Ajikan

To expand to infinity is to enter the state of spiritual unification that transcends the shapes of a, lotus, and moon, while the principal image of Ajikan and the performer remain Fuji I. And

I think




It is like the act of abandoning a small human measure and leaving yourself to the Buddha's indiscriminate wisdom. --- If you expand the object to the size of the void, the object becomes ineffective. Seeing a nullified object is equivalent to remorse, that is, to be in an unexpected state. When something unexpected happens during contemplation, it is the work of one's mind that can be experienced by humans (what is felt by the body). (Ohno Shunkan "Ajikan no Tebiki")




I see, I think so. However, I have another view.

It was great because the practitioners themselves were spreading along with Hiu, Lotus Flower, and Tsukiwa.

It is a way of thinking that it will fill the universe.